Banedanmarks anlæg af et ekstra spor langs det eksisterende mellem Lejre og Vipperød går ind i tre måneders intensiv fase fra lørdag den 2. juni.
Forberedelserne har været i gang længe: ekspropriationer, rydning af bevoksning, anlæg af arbejdsveje, oprettelse af erstatningsbiotoper for vandsalamandre og markfirben, som ellers ville blive generet af det kommende spor, flytning af signaler og meget mere.
I marts i år gik arbejdet for alvor i gang, og når banen lukker mellem Lejre og Holbæk den 2. juni, giver det mulighed for at intensivere arbejdet yderligere.
Nu kan vi blandt andet lave alt det, som ikke lader sig gøre, mens der er tog i drift , fortæller projektchef Martin Lose. For eksempel skal vi grave alle de træstubbe op, som står på baneskråningerne, efter at vi har ryddet for bevoksning .
I Soderup er der bygget en ny bro op ved siden af banen. Den skal erstatte byens to jernbaneoverkørsler og vil blive skubbet på plads under banen sidst på sommeren. I Tølløse må den nye bro, der som en del af erstatningsanlægget for en nedlagt overkørsel er ved at blive bygget op ved siden af banen, vente med at blive skubbet på plads til sommeren 2013, men flere andre steder bliver broer renoveret og bygget om.
Selve anlægget af det ekstra spor begynder først til næste år, men i år skifter vi de slidte skinner i det ene spor mellem Vipperød og Holbæk og supplerer med nye skærver i begge spor, siger Martin Lose.
Anlægget hører til ét af Banedanmarks allerstørste projekter. Sporet vil give mulighed for en langt bedre togbetjening af pendlere på strækningen, men der er ingen tvivl om, at arbejdet er en prøvelse for naboerne, mens det står på. Der er tale om meget omfattende indgreb i lokalsamfundene, og heller ikke for passagerer er det nogen fryd at skulle med togbus i tre måneder hver sommer, til vi er færdige i 2015. Vi beklager de gener, vi udsætter omgivelserne for, men jeg er sikker på, at resultatet vil blive til stor gavn og glæde for borgerne på strækningen , slutter Martin Lose.
Med venlig hilsen
Banedanmark
Yderligere information om køreplaner og erstatningskørsel hos operatørerne.
Yderligere information om projektet via Banedanmarks pressevagt på 8234 1313.