Den yderligere forsinkelse af åbningen af Limfjordsbroen er en stor skuffelse og en bekostelig affære for alle parter, siger Tony Bispeskov, Trafikinformationschef i DSB.
Med den fortsatte uvished om, hvornår Limfjordsbroen genåbnes, arbejder DSB på at kunne genindsætte tog nord for Limfjorden og er i fuld gang med at indhente de fornødne godkendelser til at køre tog gennem Sverige og derfra med færge til Nordjylland. Der skal hele 4 færgeoverfarter til at få de 10 togsæt frem (8 MR og 2 IC3). Herefter kan testkørsel på de nye spor starte.
Vi forventer at kunne genintroducere køreplanen med tog mellem Lindholm og Frederikshavn den 9. december 2012, fortsætter Tony Bispeskov.
Indtil broen åbner, vil der fortsat være busser mellem Lindholm og Aalborg. DSB indsætter dertil i myldretidsperioder ekspresbusser også fra Hjørring og Brønderslev for at sikre god forbindelse for de mange pendlere i Nordjylland og de for de mange rejsende, der skal videre syd på med tog fra Aalborg.
Foreløbig indtil jul, hvorefter det fortsatte behov vurderes.
FAKTA
10 tog forventes at køre igen i Nordjylland den 9. december 2012 efter testkørsel på de nye spor
De 10 tog er 2 IC3-togsæt og 8 MR togsæt, der transporteres via Sverige under forudsætning af, at DSB opnår de fornødne tilladelser -og videre med færge Göteborg-Frederikshavn til Nordjylland med følgende tidsplan:
1. IC3 togsættene kører fra Kastrup til Gøteborg natten efter den 4/12
2. MR togsættene kører fra Fredericia til Gøteborg natten efter den 3/12 og 4/12
3. Materiellet sejles til Nordjylland med 4 færgeoverførsler den 4/12 og 5/12 mellem Gøteborg og Frederikshavn
Jernbanestrækningen nord for Limfjorden testes fra den 5/12 til den 8/12, da den har været lukket i et halvt år.
DSB går i fuld passagerdrift fra søndag den 9/12 om morgenen ved den nye køreplans start.