En ny og bedre jernbane mellem Herning og Holstebro

Den 15. maj går Banedanmark i gang med en omfattende fornyelse af banen mellem Herning og Holstebro. Sporarbejdet skal sikre en nutidig og mere driftsikker jernbane mange år frem i tiden.

Det indledende sporarbejdet er allerede i fuld gang, og der er tale om et tiltrængt løft til den nedslidte bane mellem Herning og Holstebro.

Den 15. maj og frem til den 5. september foregår selve sporarbejdet, og her er det nødvendigt at lukke hele strækningen for togtrafik.

Et tiltrængt løft
“Sporarbejdet er nødvendigt, fordi skinnerne og svellerne er nedslidte. De fleste skinner og sveller er fra 1968/69, og flere steder på strækningen må togene sætte farten ned på grund af de nedslidte spor”, fortæller projektleder Anne Nielsen fra Banedanmark.

Med de nye spor øges komforten for passagererne væsentligt, da togene kører mere jævnt – og det giver færre rystelser.

“Når sporarbejdet er slut, har passagererne en fremtidssikret bane, hvor togene kan sætte farten op til normal hastighed, som er 120 km/t. Sporene er desuden forberedt til, at togene nogle steder kan køre op til 160 km/t”, siger Anne Nielsen.

Arbejde på spor og broer
På hele den 41 km lange strækning mellem Herning og Holstebro og på to km af sidesporene skal Banedanmark udskifte skinner og sveller. Alle de møre træsveller erstattes med nye betonsveller, og ballasten – dvs. skærver og grus – renses eller udskiftes på en stor del af strækningen.

I 21 af strækningens 22 overkørsler skal Banedanmark forny belægningen. Desuden skal 11 sporskifter fornyes, og 18 sporskifter skal nedlægges. Og så skal signalanlæggene ‘levetidsforlænges’, så de kan holde frem til 2021.

Samtidig med sporarbejdet renoverer Banedanmark 14 af de i alt 28 broer på strækningen. Her er tale om forskellige mindre renoveringsopgaver, som at udbedre betonskader, fugtisolere, forlænge rækværket på flere af broerne og etablere dræn.

Når togene igen begynder at køre den 6. september, vil Banedanmark fortsat arbejde på strækningen 2-3 måneder. I den periode skal de nye skinner efterjusteres, og der ryddes op efter sporarbejdet. Arbejdet i den afsluttende fase udføres primært om natten og vil derfor ikke have betydning for togdriften i dagtimerne.

Passagerer, vejtrafikanter og naboer
Banedanmarks omfattende sporarbejde vil påvirke omgivelserne på forskellig vis.

For togpassagerer betyder det, at de i perioder må køre med bus i stedet for tog:

DSBs tog kører ikke Herning-Holstebro-Struer fra 15. maj til 5. september
Arrivas tog kører ikke Bur-Holstebro fra 10. til 22. juli, og heller ikke Holstebro-Struer fra 23. til 25. juli. Desuden aflyses enkelte morgen- og aftentog mellem Holstebro og Struer 16.-23. maj
Vejtrafikanter, der skal krydse banen, kommer til at bemærke sporarbejdet, fordi de 21 overkørsler på skrift bliver lukket. Generelt vil hver overkørsel blive lukket ad tre omgange:

2-3 døgn, mens belægningen i overkørslen fornyes
10-12 timer, mens det store sporombygningstog arbejder i området
8-10 timer, mens den store ballastrensemaskine udskifter skærver i området omkring overkørslen.
Præcis hvornår, overkørslerne lukkes, er afhængigt af, hvor langt sporarbejdet er nået, fordi arbejdet på en strækning kan tage lidt kortere eller længere tid end forventet.

“Men det vil vi informere om undervejs,” siger Anne Nielsen og forklarer, at P4 Trafikradio dagligt får en opdatering med lukkede overkørsler.

For naboer til jernbanen og til bygge- og omlastningspladser kan Banedanmarks arbejde give gener i form af støj og støv, og der kan komme mere tung trafik i de små lokalsamfund.

“Vi forsøger at begrænse generne mest muligt. Blandt andet har vi planlagt det sådan, at det meste af det støjende arbejde foregår om dagen. Vi håber, at udsigten til en ny og bedre bane skaber forståelse for vores arbejde,” siger projektleder Anne Nielsen.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *