Et 400 meter langt sporombygningstog kører mellem Svanemøllen og Bernstorffsvej i weekenden
Nu er sporarbejdet mellem Svanemøllen og Bernstorffsvej kommet så langt, at de gamle skinner og sveller skal tages op og nye skal lægges. Hvor den slags arbejde i gamle dage foregik manuelt, foregår det i dag ved hjælp af en enorm sporombygger. Maskinen, som vejer 295 tons og måler ca. 400 meter med svellevogn, udskifter de gamle skinner og sveller med nye på én gang.
Byggeleder i Banedanmark, Jan Nielsen, har arbejdet med den store maskine før, og han er vant til, at det er lidt af et tilløbsstykke, når sporombyggeren er på banen.
Det er en enorm maskine og et imponerende syn, siger Jan Nielsen og forklarer: Sporombyggeren kan ombygge op til 300 meter spor i timen, så selv om den for tilskueren kører støt og roligt derudaf, så går det hurtigt med at få pillet det gamle op og lagt det nye.
Den store maskine er kun fire dage om at forny sporene mellem Svanemøllen og Bernstorffsvej. Ved hjælp af samlebåndsteknik tager sporombyggeren de eksisterende skinner og sveller op, udjævner skærverne nedenunder, lægger de nye sveller og tilpasser de nye skinner. Det hele foregår ad én omgang – mens den forreste del af toget stadig kører på det gamle spor, ruller bagdelen allerede på det nye.
Når sporombyggeren er færdig, skal de nylagte skinner svejses sammen, og det er et manuelt arbejde. Siden kommer den noget mindre maskine sporstopperen og løfter skinnerne lidt op, mens den stopper skærverne ind under dem. Den sidste større maskine på sporene er sporjusteringsmaskinen, som retter det sidste til.
I alt fornyer Banedanmark spor på 21,3 km på Nordbanen. Strækningen mellem Svanemøllen og Lyngby bliver færdig den 9. august, mens resten af banen op til Hillerød står færdig den 27. september.