Fem virksomheder afleverede mandag deres endelige bud på en totaludskiftning af alle signalanlæg på S-banen. Dermed har alle prækvalificerede virksomheder valgt at byde på opgaven, og Banedanmark har opnået at få skabt konkurrence om milliardkontrakten.
Det er en af Banedanmarks hjørnesten i Signalprogrammet, at vi får skabt konkurrence om opgaven. Derfor er vi meget tilfredse med, at alle fem prækvalificerede virksomheder har budt på opgaven. Det sikrer maksimal konkurrence og dermed, at vi får et nyt signalsystem i den rigtige kvalitet til den rigtige pris, siger programdirektør Morten Søndergaard, Banedanmark.
De fem virksomheder, som har budt på opgave, er Alstom, Bombardier, Invensys, Siemens og Thales/Balfour Beatty Rail. Vinderen kommer til at udskifte alle signalanlæg på S-banen og skal levere alt fra nye togkontrolsystemer til uddannelse af personalet, som skal betjene det nye signalanlæg.
Det er et stort udbud, og det er også en meget stor dag for Signalprogrammet. Nu er vi meget tæt på, at vælge, hvem det er, vi skal arbejde sammen med de næste 9 år, siger Morten Søndergaard.
Vinderen findes i juni
Hvert af de fem tilbud fylder hver især ca. 1.500 sider, og Banedanmark vil nu gennemgå de tusindvis af sider for at finde det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Tilbuddene vil blive evalueret ud fra kriterierne: Teknik og funktionalitet, projektgennemførelse og vedligeholdelse samt pris. Forventningen er, at Banedanmark vil skrive kontrakt med vinderen i slutningen af juni.
På baggrund af de kriterier vil vi evaluere alle tilbuddene, før vi skriver kontrakt med vinderen. Vi vil bruge de næste måneder på at gennemgå tilbuddene, for det er utrolig vigtigt, at vi får valgt det helt rigtige system af hensyn til de cirka 85 mio. passager, som hvert år bruger S-banen, siger Morten Søndergaard.
Forventningen er, at den første strækning på S-banen får udskiftet signalsystemet i 2014. Udbuddet af den 170 km lange S-bane er det første store tekniske udbud i forbindelse med den landsdækkende signaludskiftning, der løber frem til 2021. Baggrunden er en politisk beslutning om at afsætte 18 mia. kr. til en totaludskiftning af de slidte danske signalanlæg på både S-banen og fjernbanen.
FAKTA
Fremtidens signalsystem på S-banen bliver et standard bybanesystem af en type, som i forvejen er i drift på bybaner eller metroer andre steder i verden. Der er tale om et såkaldt CBTC-system (Communication Based Train Control), som er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner.
CBTC-systemer anvendes i stigende grad i forbindelse med både nybygninger og fornyelsesprojekter rundt om i verden.
Et nyt signalsystem vil fremtidssikre S-banen og løfte kvaliteten i forhold til i dag. Der vil blive færre signalfejl og dermed færre forsinkede tog, og samtidig bliver togkontrolsystemet ens på hele S-banen. Strækningen Jægersborg og Hillerød får i 2014 etableret det nye signalsystem. Fra 2015 og frem til 2020 rulles det nye signalsystem ud på hele S-banen.
Yderligere information hos Banedanmarks pressemedarbejder på 8234 1313.