Fra onsdag aften til og med fredag morgen kan naboer til Lille Syd høre og se Banedanmarks slibetog, der ligner en ildsprudende drage. Derefter får Vestbanen en tur med grovfilen.
Et festfyrværkeri, ild på skinnerne, en ildsprudende drage. Når Banedanmarks ildsprudende slibetog arbejder sig frem på skinnerne om natten, går det ikke stille for sig. Både fordi toget støjer, og fordi naboerne til banen tydeligt kan se toget, der lyser op i natten.
– Vi har haft naboer, der ringede til os, fordi de troede, der var ild på skinnerne, fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.
Togene støjer mindre
Fra onsdag den 5. til fredag den 7. maj skal Banedanmark slibe skinner på Lille Syd mellem Roskilde og Næstved. Fra den 7. til den 10. maj kommer turen til strækningen mellem Roskilde og København.
Slibetoget begynder at arbejde ved 21-22 tiden om aftenen og slutter ved 5-6 tiden om morgenen for ikke at forstyrre passagertogene.
Togets 32 slibesten fjerner bittesmå rifler og bølger på skinnerne, og selvom der ikke slibes ret meget metal af skinnerne, er effekten stor.
– Når ujævnhederne er væk, bliver støjen fra skinnerne 10 decibel lavere. Det kan øret opfatte som en halvering af støjen. Så for de nærmeste naboer betyder det utroligt meget, at Banedanmark sliber skinnerne jævnligt, fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.
Dyrt slibetog sparer penge
Skinneslibetoget tilhører den schweiziske entreprenørvirksomhed Speno International og har italiensk personale.
Skinneslibningen foregår efter en meget stram tidsplan, så toget kan udnyttes optimalt, mens det er i landet.
– Det koster Banedanmark mere end 130.000 kr. pr. nat at få slebet skinner. Men da slibningen jo forlænger skinnernes levetid, sparer Banedanmark alligevel millioner af kroner ved at slibe hvert år, fortæller Pernille Skovrup.
– Hvis vi ikke fjerner de små ujævnheder jævnligt, kan det give uhensigtsmæssigt store vibrationer i sporene og føre til, at både skinner, sveller og skærver får meget kortere levetid.
Overnatter i Taastrup
Indtil slibetoget forlader Danmark – og det sker den 22. maj – parkerer husvognene, som de italienske banearbejdere bor i, på skinnerne i Taastrup. Også skinneslibetoget holder parkeret i Taastrup om dagen.
Når det ildsprudende tog har fuldendt sit arbejde på Lille Syd og Vestbanen, er det S-banens tur til at få besøg. Den 22. maj er det slut med slibning af danske skinner for i år.
Men allerede i starten af august, er der ild om natten igen. Så skal der slibes sporskifter forskellige steder i landet.
Kontakt og information
For yderligere information om skinneslibningen kan vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup kontaktes inden for normal arbejdstid på telefon 8227 2372. Byggeleder Steen-Erik Snitkjær kan – ligeledes inden for normal arbejdstid – kontaktes på telefon 8227 2373. Banedanmarks pressevagt træffes på telefon 8234 1313.
Fakta om slibetoget
Skinneslibetoget tilhører den schweiziske entreprenørvirksomhed Speno International.
De otte italienere, som betjener slibetoget, bor i beboelsesvogne, som parkeres i de områder, hvor slibetoget arbejder.
Slibetoget har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne metal.
Slibetoget kører 3-6 gange på samme strækning for at fjerne bittesmå rifler og bølger på skinnerne. Hver aften og nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe 5-6 km skinner færdigt i det tidsrum, der kører få eller ingen tog på en strækning.
Toget bruger 100-120 l diesel i timen. Det kan arbejde i ca. 40 timer på en tank diesel med 5.000 liter dieselolie.