Ny kampagne mod sporkrydsere mellem Roskilde og Kalundborg

“Brug hovedet og de lovlige overgange, når du krydser jernbanen”. Sådan lyder sloganet for en ny kampagne for større sikkerhed omkring jernbanerne, som DSB og Banedanmark igangsætter onsdag den 30. september.

Endnu en gang er det nødvendigt at køre en kampagne for at få folk til ikke at krydse jernbanerne, hvor de har lyst. Lokomotivfører beretter, at flere og flere krydser sporet på steder, hvor de ikke må. Det er ulovligt og livsfarligt, fordi almindelige trafikinstinkter ikke slår til. Toget kører hurtigere end en bil, det larmer mindre, og det er meget, meget langsommere at bremse.

Kampagnen mod sporkrydsere på Nordvestbanen begynder torsdag den 30. september og retter sig mod de folk, der dagligt krydser banen på ulovlig vis. Kampagnen skal få folk til at tænke sig om en ekstra gang og bruge de lovlige overgange, inden de krydser jernbanen. Nordvestbanen hører til en af de strækninger, hvor der er rapporteret om flest nærved hændelser. I 2009 var det hele 16 gange lige ved at gå galt på Nordvestbanen. I år er tallet allerede oppe på 11.

“Vi har det problem, at folk simpelthen ikke respekterer sporene. Og vi vil derfor opfordre til, at folk tænker sig om og tager den lille omvej, der måske er hen til en autoriseret overgang. Det er også vigtigt at overveje, at man som voksen er rollemodel for en masse børn, der hver dag ser de voksne traske hen over banen – og som måske derfor gør det samme,” siger Hans-Jacob Lei fra Areal og Miljø i Banedanmark

Det er blevet værre

Bent Hald Jensen, der har været lokomotivfører på Nordvestbanen i 30 år, fortæller, at antallet af sporløbere stiger år for år.

“Der er simpelthen ingen respekt for skinnerne længere. Flere gange ugentligt ser jeg personer i alle aldre, der krydser banen, når toget kommer. På Nordvestbanen er det værst ved stationerne. Folk tror, at de kan nå at krydse skinnerne, inden toget kommer. For nogle år siden stod en ældre dame med to børn på perronen. Vi havde øjenkontakt. Derfor regnede jeg med, at hun blev stående. Men så løb hun ud foran toget med børnene. Jeg ventede på bumpet – men heldigvis kom det ikke. Bagefter kom hun og skældte mig ud og sagde, at jeg skulle have standset. Men man kan ikke standse et tog der kører 50-60 km/t lige med det samme,” siger Bent Hald Jensen, der råder til at bruge de minutter ekstra, det tager at benytte gangbroer og tunneler i stedet for at skyde genvej over skinnerne.

“Det kan redde dit liv,” siger han.

I kampagneperioden vil der være plakater på stationer og på perroner ligesom der vil blive delt flyers ud i toget med budskabet om, at det er “Klamt at blive ramt – Brug de lovlige overgange når du krydser sporet”. Ude på strækningen bliver der sat skilte op på de steder, som er værst plaget af sporkrydsere. Desuden vil daginstitutioner og skoler få tilsendt breve og plakater, der advarer mod at krydse sporene udenfor de lovlige overgange.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *