RIAS beskytter bagagen hos SAS og passagererne hos DSB

Et udviklingsprojekt mellem SAS og RIAS har ført til, at 75 af luftfartsselskabets bagagevogne i Københavns Lufthavn er blevet udstyret med sider og tag i polycarbonat. Dermed har vognene og bagagen fået en bedre beskyttelse, end de gammeldags presenninger yder.

– Presenninger har det med at gå i stykker, og det koster arbejdstid at udskifte dem. Den tid kan vi fremover bruge på noget andet, siger Martin Thomsen, der er senior project manager i SAS.

– Faktisk er det lykkedes at frigøre to medarbejdere, der var fuldtidsbeskæftiget med reparationsarbejde, og som nu kan tage sig af andre opgaver.

Martin Thomsen ser store perspektiver i løsningen, fordi de såkaldte BBB-vogne, som er blevet forsynet med tag og sider i polycarbonat, samtidig er meget gavnlige for arbejdsmiljøet. Vognene kan rumme 30 stykker bagage og indgår i en fuldautomatisk lastning og losning. Den automatiserede bagagehåndtering indebærer ikke den samme store belastning for bagagearbejderne, som den traditionelle arbejdsrutine indebærer. Og med skallen af polycarbonat er materiellet og dermed bagagen også langt bedre beskyttet.

Mogens Roed-Sørensen, der er produktspecialist i RIAS forarbejdningsafdeling RIPRO, forventer, at løsningen fra Københavns Lufthavn breder sig til andre lufthavne:

– Polycarbonat er et meget hårdt og bestandigt materiale, og det er derfor som skabt til arbejdspladser, hvor materiellet udsættes for store belastninger.

RIAS har i øvrigt også afsluttet et udviklingsprojekt sammen med DSB. Statsbanerne ønskede at finde et alternativ til glas i venterum, som ofte bliver udsat for hærværk. Produktet, der hedder Makrolon Flex Coated, er udviklet i Tyskland. Morten Jensen, som er salgskonsulent i RIAS Industri, har haft forbindelsen til DSB:

– Hærværk kan antage mange former, og DSB ser både tilfælde af rudeknusning og graffiti. Polycarbonat er meget vanskelig at knuse, og graffitien kan renses af overfladen med miljøvenlige rengøringsmidler.
Det første venterum med Makrolon Flex Coated er placeret på Aalborg Banegård.

foto 1:
Foreløbigt er 75 bagagevogne hos SAS forsynet med sider og tag af polycarbonat fra RIAS (foto: Jesper Bendix Pedersen).

foto 2:
Visse steder i landet har DSB så store problemer med hærværk, at venterummene nu skal udstyres med polycarbonat i stedet for glasruder. Her på Aalborg Banegård (foto: Jesper Bendix Pedersen).

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *