Sikkerheden forbedres ombord på mindre passager fartøjer.

Søfartsstyrelsen har pr. 1. oktober iværksat nye gældende regler for sikkerhed i mindre passagerfartøjer, efter den tragiske ulykke med dragebåd sidste år. Det er pr. 1. oktober vedtaget at alle fartøjer med dimensionstal over 20 og en længde på under 15m, der medtager op til 12 passagerer skal have specifikt redningsudstyr ombord, der kan hjælpe til at sikre en hurtig redning ved ulykker til søs.

De nye regler er gældende for alle fartøjstyper, der sejler med passagerer, herunder skolebåde, event speedbåde, servicebåde m.m.

De små fartøjer skal udover redningsmidler, der allerede benyttes i andre maritime sektorer også medbringe en AIS SART ombord. AIS SART er nyt i disse sammenhæng og er først for nyligt blevet anerkendt og godkendt som SOLAS nødsender. Fordelen ved brug af AIS SART er præcisionen på den nødstedtes position samt den kendsgerning at flere og flere er i stand til at modtage disse nødmeldinger på deres AIS udstyr. Da alle erhvervs fartøjer og efterhånden også mange lystbåde i dag har AIS modtager ombord, bliver sandsynligheden for at ulykker bliver opdaget kraftigt forøget i forhold til tidligere brug af nødsendere, der arbejdede på frekvenser, som kun specielle dertil egnede modtagere kunne opfange. Sikkerhedsbevidste har allerede i et par år kunnet anskaffe sig en AIS SART nødsender fra Kannad Marine, der i Danmark distribueres af ScanMarine DK i Kastrup. ScanMarine DK, der leverer AIS SART klar til brug i redningsflåder, redningsbåde og skibe inkl. monteringsstang og flydende grab bag leverer også en lillesøster til AIS SART nemlig den prisvindende SafeLink R10, der kan monteres i en redningsvest som personlig SART nødsender. Kannad Marine AIS nødsendere har gjort det muligt, enkelt og økonomisk, at sikre sig muligheden for hurtigere redning til søs, til priser, startende allerede ved kr. 1916,- eks. moms.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *