Brændstofomkostninger er en stadig større post på vognmændenes budget, og ikke mindst derfor kan mange vognmænd med fordel tænke i andre baner, når det kommer til indkøb og servicering af dæk. Det mener Lars Skov-Andersen, salgschef hos Euromaster, der er blandt Danmarks største leverandører på området.
I disse tider er det oplagt for vognmændene at fokusere mindre på dækkenes anskaffelsespris og mere på driftsøkonomien over tid. Selvom det er lettere og mere konkret at forholde sig til anskaffelsespriser end at gå helt nye veje, kan man med fordel se på den totale driftsøkonomi med udgangspunkt i sit individuelle behov og kørselsmønster snarere end blot at købe en masse billige dæk med kort levetid, råder han.
Rådgivning om lavere brændstofforbrug
Ifølge Lars Skov-Andersen er det en god idé at prioritere vedligeholdelse og optimering af dækkene, ligesom det i mange tilfælde kan betale sig at investere i brændstofbesparende produkter med lang levetid. Ofte vil merinvesteringen tjene sig hjem flere gange i form af besparelser på både diesel- og dækbudgettet, vurderer salgschefen. Han vil derfor gerne i tættere dialog med den enkelte vognmand for at beregne og vise, hvilken betydning brændstofbesparende dækløsninger kan have for netop dennes bundlinje.
Når vi deltager på messer, stiller rigtig mange spørgsmål om brændstofbesparelser gennem dækoptimering. Vi vil gerne følge op på interessen og tilbyder derfor alle danske vognmænd et konsulentbesøg med gratis rådgivning om, hvordan brændstoføkonomien kan forbedres med en skarpere dækstrategi.
Vælg de rigtige dæk
Salgschefen anser det først og fremmest for væsentligt at vælge rigtigt, når man køber nye dæk, samt at fokusere på udgiften over hele dækkets levetid. Ud over den korrekte type og det rigtige mønster til kørselsopgaven bør man fokusere på lav rullemodstand, der sænker brændstofforbruget, og gode karkasser, der kan regummieres.
Merudgiften til kvalitetsdæk vil oftest have en meget kort tilbagebetalingstid. Et godt eksempel er Michelins nye regionaldæk MultiWay 3D til styrende og trækkende aksler, der i kraft af lav rullemodstand og op til 30 % længere levetid giver totaløkonomi i topklasse til trods for en lidt højere anskaffelsespris, siger han.
Forlæng levetiden og sænk brændstofforbruget
Vognmændene opfordres også til at holde øje med dækkenes lufttryk. Når dækket har det rigtige lufttryk hele tiden, opnås lavest mulig rullemodstand, og både dæk og karkasse holder meget længere. Det betyder mere for driftsøkonomien, end man skulle tro. Ved forkert lufttryk reduceres både styre- og bremseegenskaber desuden markant, og man risikerer nedbrud. Det kan derfor være en god idé at få foretaget lufttrykskontrol hos en dækfagmand med jævne mellemrum, siger Lars Skov-Andersen, der også opfordrer til at øge kvalitetsdæks levetid med opskæring. Så holder de ca. 25 % længere. Desuden sparer man brændstof, da opskårne dæks rullemodstand er lavere end helt nye dæks, slutter han.
Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 45 servicecentre, og erhvervskunder tilbydes landsdækkende døgnservice.