Vinteren er lige om hjørnet, og Banedanmark ruster sig sammen med operatørerne til arbejdet med at sikre, at passagererne både kan komme frem med toget og færdes sikkert på perronen, når de skal stige ind og ud. Og det sker på en såvel skridsikker som miljørigtig måde.
Sidste år benyttede Banedanmark for første gang Leca® til glatførebekæmpelse på landets perroner. Og de miljørigtige leca-flager skabte et mere skridsikkert underlag for passagererne end de produkter, Banedanmark tidligere benyttede sig af.
“Der er hver dag tusindvis af passagerer på perronerne, som skal have et sikkert underlag at stå på i frost og snevejr, og vi kan konstatere, at der sidste vinter var færre faldskader end året før. Samtidig er den brungrå farve og den knasende lyd, der kommer, når man træder på Lecaen®, med til at gøre passagererne ekstra opmærksomme på, at de skal passe på,” siger Helle Bøhl-Møller, sektionschef i Banedanmark.
Miljøvenligt
Sidste vinters forsøg med at benytte Leca® til glatførebekæmpelse på landets perroner viste sig også at være en miljømæssig succes. Der blev udledt omkring 850 ton kvælstof mindre, end hvis der var benyttet et af de mere almindelige midler til glatførebekæmpelse.
“Med anvendelsen af Leca® kommer vi i glatførebekæmpelsen så tæt på nul i udledningen af kvælstof, som det er muligt. Det passer godt til såvel Banedanmarks miljøstrategi som til de nationale mål om at reducere udledningen af kvælstof,” siger teamleder i Banedanmark Forst Mads Thostrup.
Billigere i drift
Der er også økonomiske fordele ved at benytte Leca®, viser en opgørelse fra sidste år. Her sparede Banedanmark således 20 millioner kroner på glatførebekæmpelsen.
“Det svarer til en besparelse på 200.000 kroner pr. vinterdag, og det skyldes ikke bare, at Leca® er billig. Det har også en langtidseffekt og bliver hængende i sneen på perronerne. Derfor er det ikke nødvendigt at strø nyt Leca® ud på samme station flere gange dagligt,” siger Mads Thostrup.