M/S Selandia verdens første oceangående motorskib revolutionerede søfarten med dansk udviklet teknologi, der var så fremsynet, at den stadig holder i dag – præcis 100 år efter.
Langt de fleste af verdens store skibe sejler i dag med dieselmotorer, der er udviklet her i landet. Danmark er teknologisk førende og har nu været det i præcis 100 år. Den vigtige overgang fra dampskibe til dieselskibe begynder nemlig den 17. februar 1912 med det danske skib M/S Selandia, der som det første store skib i verden sejlede på diesel.
Det er et teknologisk vidunder, der fylder 100 år den 17. februar 2012. Mange tvivlede i 1912 på, at dieselmotoren overhovedet kunne bruges om bord på skibe. Teknikerne arbejdede på at få højere motorydelse og samtidig gøre motoren i stand til at slå bak. Og det lykkedes med M/S Selandia takket være et tæt samarbejde mellem værftet B&W og rederiet ØK.
Partnerskabet mellem B&W og ØK var den perfekte kombination af visionær teknologi og forretningsmæssigt fremsyn. B&W erhvervede patent på Rudolf Diesels motortype og havde visioner nok til at udnytte det effektivt. ØK så muligheden for at gøre en god forretning i Fjernøsten. De to parter mødtes i perfekt rytme og timing. Nøjagtig som når god musik bliver skabt, fortæller teknologihistoriker og chef for Industrimuseet Frank Allan Rasmussen.
Selandia kunne sejle meget længere end en damper, inden der skulle tankes op. Og derfor blev det billigere og lettere for ØK at sejle til Fjernøsten, fortæller Frank Allan Rasmussen:
Verden fik en opfindelse, der revolutionerede livet til søs, og som i dag er en selvfølge om bord på store skibe. Ifølge teknologihistoriker Frank Allan Rasmussen er dieselmotoren til store skibe lige så vigtig en opfindelse, som e-mailen senere blev:
Før e-mailens tid blev hvert enkelt brev transporteret rundt med bil og motorcykel. Nu kan man meddele sig til omverdenen blot ved et klik på en mus. På samme måde gjorde dieselmotoren transport til søs
For 100 år siden byggede B&W de store dieselmotorer selv. I dag har virksomheden skiftet navn til MAN Diesel & Turbo og bygger ikke længere selv motorerne. Virksomheden gør hele udviklingsarbejdet og designer motorer til skibsværfter og motorproducenter over hele verden.
I 100-året for M/S Selandia er vi stolte af, stadig at være førende inden for udvikling af store skibsmotorer. Vi konkurrerer på knowhow og teknologisk indsigt. Og det er baggrunden for, at de fleste af verdens handelsskibe i dag sejler med motorer, der er udviklet af MAN Diesel & Turbos ingeniører på Teglholmen i København, siger koncerndirektør Thomas Knudsen, MAN Diesel & Turbo.
Pressekontakt og formidling af kilder, fotos og fakta materiale: Peter Carstens 2445 7207 og Mia Glarborg 3385 1590.
###
Om MAN Diesel & Turbo
MAN Diesel & Turbo SE med hovedsæde i Augsburg er verdens førende udbyder af store dieselmotorer og turbomaskiner til maritime og stationære anvendelsesformål. Virksomheden udvikler to- og firetaktmotorer, som fremstilles af virksomheden selv eller af dens licenstagere, og som har en ydelse på mellem 450 kW og 87 MW. Desuden udvikler og fremstiller MAN Diesel & Turbo gasturbiner på op til 50 MW, dampturbiner på op til 150 MW samt kompressorer med en volumenstrøm på op til 1,5 mio. m3/h og et tryk på op til 1.000 bar. Turboladere, skruer med drejeblade, gasmotorer samt kemiske reaktorer indgår også i produktporteføljen. MAN Diesel & Turbo leverer komplette fremdrivningssystemer til skibe, turbomaskinesæt til både olie-/gas- og procesindustrien samt nøglefærdige kraftværker. Under navnet MAN PrimeServ udbydes After Sales-ydelser til kunder over hele verden. Virksomheden beskæftiger ca. 13.500 medarbejdere på flere end 100 lokationer verden over med hovedvægt på Tyskland, Danmark, Frankrig, Schweiz, Tjekkiet, Italien, Indien og Kina. MAN Diesel & Turbo er en virksomhed tilhørende området Power Engineering i MAN SE som er børsnoteret på det tyske aktieindeks DAX over Tysklands 30 førende virksomheder.