Her er årets bedste busselskab(er)

Syv busselskaber har kæmpet for at gøre kunderne mere tilfredse i Midttrafiks kombinerede uddannelses- og bonusprogram. Det blev Busselskabet Aarhus Sporveje (Jegstrupvej), som opnåede den største stigning i kundetilfredsheden.

På 12 uger er det lykkes chaufførerne på Jegstrupvej at forbedre kundernes tilfredshed med hele 10,7 %.

Midttrafiks uddannelses- og bonusprogram består af to dages efteruddannelse og efterfølgende 12 uger, hvor chaufførerne skal vise kunderne, hvad de har lært på uddannelsen. Kundernes tilfredshed skal forbedres på tre områder; Chaufførens service, chaufførens kørsel og information på rejsen.

De aarhusianske kunder er blevet 6 % mere tilfredse med chaufførens service, 12 % synes chaufførens kørsel er blevet bedre, mens 14 % er blevet mere tilfredse med informationen på rejsen. Den samlede tilfredshed med chaufførerne på Jegstrupvej er på 12 uger steget fra 80 % til 90,7 %.

Malling Turistbusser har den højeste kundetilfredshed
Malling Turistbusser (rute 901X) vinder overbevisende titlen som det busselskab, der efter bonusrunden har den højeste kundetilfredshed. De sluttede med 98,3 % tilfredse eller meget tilfredse kunder mod 95,3 % inden chaufførerne kastede sig ud i uddannelse og bonusrunde.

Der udbetales bonus til de dygtige chauffører.

Målinger og beregninger før og efter bonusrunden er foretaget af et uvildigt analysebureau.

– I gennemsnit har vi fået 5 % flere tilfredse kunder på bare 12 uger. Det viser, at vi har ramt rigtigt med efteruddannelsen, og chaufførerne er top motiverede, når de efterfølgende får mulighed for at vise, hvad de har lært. Vi indstiller til Midttrafiks bestyrelse, at efteruddannelse i kombination med bonus fremadrettet bliver obligatorisk for busselskaber, der kører for Midttrafik, siger vicedirektør Mette Julbo.

7 busselskaber og deres ca. 800 chauffører har deltaget i bonusrunden. Det er Thykjær, Busselskabet Aarhus Sporveje, Malling Turistbusser, De Grønne Busser, Nettbuss, Nobina og Pan Bus.

Antallet af tilfredse og meget tilfredse kunder er i løbet af bonusrunden i gennemsnit steget med 5 % på alle tre målepunkter. De enkelte selskabers præstation kan ses i nedenstående skema.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *