God kvalitet betaler sig

Tilfredse kunder og stabil drift er forudsætninger for at fastholde og tiltrække flere passagerer til busserne i den kollektive trafik. Derfor kan busselskaber, der kører for Trafikselskabet Movia, få ekstra betaling i form af bonus, hvis de to ting er i orden og Movia har netop udbetalt bonusser på over seks millioner kroner.

Det gavner alle, når buspassagererne er glade og busdriften fungerer. Og for de busselskaber, der kører for Trafikselskabet Movia betyder en ekstra indsats en ekstra bonus. To gange hvert år uddeler Movia en bonus til de busselskaber, der formår at få positive tilbagemeldinger fra kunderne og samtidig undgår aflysninger på deres ruter.

Disse årlige opgørelser af kvalitetsbonus er en god anledning til at tage temperaturen på vore kunders indtryk af kvaliteten i den kollektive trafik. Der er ingen tvivl om, at kravene til en god oplevelse og et behageligt ophold i busserne er stigende, siger direktør for Trafikselskabet Movia, Dorthe Nøhr Pedersen.

Og kvaliteten bliver bedre og bedre. Bonuspuljen denne sensommer er på 6,4 millioner kr.. De fire selskaber, som har gjort sig fortjent til pengene er: Netbus, Anchersen, De Blaa Omnibusser og City-Trafik. Og igen i år var det sidstnævnte City-Trafik, der løb med det største beløb: Næsten fem millioner kroner.

“Det er bestemt ikke noget, vi er kommet sovende til,” siger direktør Michael Brandt-Nielsen fra City-Trafik og fortsætter:

Det er alle i firmaet såvel chauffører, ledere, rengørings- og klargøringspersonale, der har skabt de flotte resultater. Det er dem, der laver det hårde arbejde – og mig, der har æren af at modtage hæderen.

En stolt Michael Brandt-Nielsen fortæller, at bonusen – som den plejer – skal gå til medarbejderne blandt andet i form af sociale aktiviteter.

Når man ser på bonus pr. kørte time, var det sidste års nummer to – De Blaa Omnibusser fra Holte, der i år løb med den største bonus pr. time svarende til 13,90 kr. pr. kørte time. I alt modtager De Blaa Omnibusser over en million kroner.

Vi er rigtig glade for og stolte af at kunne modtage denne bonus. Vi arbejder døgnet rundt for at højne kvaliteten. Og det er også det, bonusen skal gå til, så både kvalitet og bonus kan blive endnu højere næste år. og da vi ikke kan gøre noget ved trafikken, er det vores chauffører, der skal have et ekstra løft, siger direktør for De Blaa Omnibusser, Poul Villy Jørgensen.

I år blev Servicebusserne for første gang honoreret med kvalitetsbonus. Kunderne giver de servicebusser, som operatøren Anchersen kører, meget flotte kvalitetstal. Anchersen kan efter udbetalingen derfor sætte 112.116 kr. i banken svarende til 9,29 kr. pr. time.

Her kan man sige, at det er en ubetinget succes. Antallet af meget tilfredse kunder er allerede i dag langt over det mål, vi har sat i Forretningsplanen for den samlede trafik i 2014, siger direktør for Trafikselskabet Movia, Dorthe Nøhr Pedersen.

Også Netbus har været rigtig godt kørende på Hornsherred det seneste år. Netbus modtog 428.987 kr. i bonus svarende til 6,25 kr. pr time.

Fakta om sensommerens bonusudbetaling:

Hvert år bliver omkring 25.000 passagerer interviewet i busserne om deres tilfredshed med kvaliteten. Besvarelserne danner grundlag for kvalitetsbonussen.

Der blev udbetalt bonus for kontrakterne i 11.-16. samt S3 udbud.

Bonusen er udregnet for perioden 1. juli 2009 til 30. juni 2010

Bonusen er beregnet ud fra 1.206.840 kørte timer

108 linjer indgår i den berørte kørsel – 97 linjer er en del af kvalitetssystemet

Og det er ca. 340 busser, der kører på vejene.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *