Lindholm-Hjørring lukket for togdrift frem til oktober

Sommerens sporombygning mellem Aalborg og Frederikshavn er i fuld gang, men udfordringer med at få de 100 meter lange skinner frem efter påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden har betydet, at banen mellem Lindholm og Hjørring vil være lukket tre uger længere end ventet, nemlig frem til den 1. oktober.

Den ødelagte jernbanebro over Limfjorden er direkte årsag til, at sporarbejdet mellem Lindholm og Hjørring nu må forlænges i tre uger.

Vi er drønærgerlige, men det har vist sig, at det giver store problemer, at vi ikke som planlagt fik kørt skinnerne ud inden sporarbejdet. Når vi nu skal køre skinner ud, er der en stor koordineringsopgave mellem de forskellige arbejder. Alle steder, hvor sporet er taget op eller er blokeret af sporombygning og broarbejder, skal der koordineres med skinneudkørsel. Det betyder, at en række arbejder ikke har kunnet starte og afslutte som planlagt, fordi vi skal køre skinner ud, forklarer projektchef Preben Jørgensen, Banedanmark.

Den ødelagte jernbanebro over Limfjorden betyder, at Banedanmark er nødt til at sende skinnerne og de specielle arbejdstog ud på en stor omvej over Göteborg havn i Sverige, hvor en færgeklap i øvrigt først måtte repareres, inden de første skinner kunne blive sejlet til Frederikshavn.

Det er nødvendigt at foretage ny planlægning, så alle arbejder, hvor sporet er spærret eller er taget op kan koordineres bedst muligt med skinneudkørsel.

Når vi ikke altid kan påbegynde et arbejde, før skinnetransporterne har været igennem, påvirker det, hvor meget arbejde vi får udført. Og det er derfor, at vi ikke kan gennemføre sporombygningen til den planlagte tid, forklarer Preben Jørgensen.

Derfor har Banedanmark været nødt til at forlænge lukningen af strækningen mellem Lindholm og Hjørring med tre uger frem til 1. oktober.

Strækningen mellem Hjørring og Frederikshavn vil fortsat være lukket helt frem til den 29. oktober som oprindeligt planlagt. Det er umiddelbart før, jernbanebroen over Limfjorden er planlagt til at åbne igen. Alle involverede parter arbejder hårdt på at få broen åbnet så tidligt som muligt.

Banedanmark udskifter 75 km spor på den 80 km lange bane, udskifter ni sporskifter, ombygger 11 overkørsler og renoverer samtidig 25 broer. Som planlagt ombygges sporene på Jernbanen over Limfjorden, mens broen alligevel er lukket. Det omfattende sporarbejde skal sikre passagererne en mere stabil bane med færre hastighedsnedsættelser i fremtiden.

Flere oplysninger på Banedanmarks pressetelefon 82341313.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *