Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har siden april undersøgt IC4-togenes bremsesystem og offentliggjorde onsdag de første konklusioner.
Ifølge DTU virker IC4-bremsesystemet, som det skal, og overholder normerne på området, men DTU foreslår enkelte justeringer blandt andet af rørføringen. Det vil DSB nu justere. Samtidig har DSB allerede taget en række sikkerhedsforøgende tiltag, blandt andet ved at gøre det obligatorisk at køre med magnetskinnebremsen slået til.
“Vi er naturligvis tilfredse med DTU s konklusioner om, at IC4 s bremsesystem er sikkert inden for gældende regler, og vi vil nu fokusere på at få IC4 til at køre med passagerer igen, siger Frank Olesen, administrerende direktør i DSB Vedligehold A/S.
På nuværende tidspunkt har DSB 25 IC4-tog opgraderet og klar til at køre med passagerer. Togene forventes indsat på strækningerne Esbjerg – Aarhus, Aarhus – Aalborg, København – Aarhus og gradvist som lyntog mellem Aarhus og København.
Vi ønsker en gradvis indsættelse af IC4, så vi hele tiden kan følge togets virke sammen med de relevante myndigheder. Ved at indsætte IC4 på de regionale strækninger først, kan IC4 samtidig erstatte de ældre MR-tog, siger Frank Olesen.
På baggrund af Danmarks Tekniske Universitets grundige arbejde vil DSB hurtigst muligt ansøge Trafikstyrelsen om tilladelse til igen at kunne køre med passagerer i den danske togtrafik.
Fakta om bremsesagen:
4. og 7. november 2011 kørte to IC4-tog forbi et rødt stopsignal. Den første forbikørsel skete ved Høje Taastrup, den anden ved Marslev på Fyn.
Siden november 2011 er de implicerede tog blevet undersøgt af Havarikommissionen, DSB’s egne specialister samt en række internationale bremseeksperter her i blandt specialister fra DB Minden og den anerkendte bremseproducent Faiveley.
Siden april i år er bremsesystemet blevet undersøgt af et hold på 19 forskere og professorer fra Danmarks Tekniske Universitet.
Togene har gennemgået en lang række test. Herunder statiske test på værkstedet, og dynamiske test i lukkede spor. Både under normale, men også ekstremt glatte, skinneforhold.