I 2009 vil der komme 10 pct. flere F24 automatanlæg i det danske gadebillede
Når krisen kradser, går det ikke kun frem for discount supermarkederne, men også for landets ubemandede servicestationer de såkaldte automatanlæg.
Det er F24 et klart bevis på. Den Q8-ejede kæde af automatanlæg gik således frem med ni pct. i omsætning i 2008, hvilket er markant i et dansk brændstofmarked, der er præget af konstante priskrige.
F24 kæden blev genstiftet i 2005 og er siden vokset til 56 stationer landet over. Væksten har været knap så stort i de seneste par år, men i 2009 planlægger F24 at åbne fem nye stationer og øge sin omsætning og markedsandel yderligere i et hårdt marked.
F24 har i øjeblikket godt 3,5 pct. andel af totalmarkedet i Danmark det vil sige både automatanlæg og bemandede servicestationer. For fire år siden var markedsandelen ca. 2,3 pct.
Fremgangen for de danske automatanlæg skyldes primært, at de kan sælge brændstof benzin og diesel – billigere end de klassiske servicestationer med personlig service, butikker og større produktudvalg.
Kvinder elsker billigt brændstof
Om kvinder er mere økonomisk bevidste og bedre til at vende hver tiøre end mænd skal være usagt, men det er en kendsgerning, at F24 har lige mange kvinder og mænd som kunder. På de fleste servicestationer landet over ser man ellers en overvægt af mænd.
Det har fået Q8 til at lytte ekstra meget til de kvindelige kunders ønsker og krav, når et F24 anlæg indrettes og drives i dagligdagen:
Vores kundeanalyser viser, at kvindelige bilister prioriterer lav pris, lys og renlighed på stationerne højest, mens pris og beliggenhed er det vigtigste for mændene. Vi gør derfor rigtig meget ud af at holde vores stationer pæne og rene, fortæller salgschef Flemming Serritzlew fra F24.
Desuden sørger vi for god plads og albuerum på F24 stationerne, som kunderne ifølge samme analyse sætter stor pris på, fortsætter Flemming Serritzlew.
Kører langt for at få bilen vasket
Det er ikke kun på brændstofprisen, at der er penge at spare ved at benytte F24. Det gælder også bilvasken, der typisk er mellem 15 og 35 pct. billigere end på de bemandede servicestationer.
Vi kan mærke, at mange bilister kører langt for at få bilvasken billigere. Kunderne kommer ikke kun fra den nærmeste bydel, men fra hele området omkring den by, hvor F24 anlægget er placeret, forklarer Flemming Serritzlew.
F24 har i øjeblikket bilvask på 36 af sine 56 automatanlæg, og på alle fremtidige stationer planlægger F24 på at indrette moderne vaskehaller.
Hård konkurrence styrker F24
Det danske marked for automatanlæg er meget konkurrencepræget, og det er ikke blevet mindre hårdt, efter at nye spillere er dukket op.
Vi er ikke skræmte af konkurrencen. Tværtimod viser vores erfaringer, at F24 går frem i volumen og omsætning, når der kommer flere prisfokuserede konkurrenter i et lokalområde med F24 anlæg. Da vi f.eks. fik et konkurrerende anlæg i Struer, fordoblede vi faktisk salget på den lokale F24 station. Simpelthen, fordi bilister fra hele Struers opland valgte at køre ind til byen for at tanke billigt brændstof, siger Flemming Serritzlew.