Stadig flere vælger toget

Flere og flere danskere stiger på toget, og DSB s præcision er rekordhøj. Det viser de dugfriske tal i DSB s 3. kvartalsregnskab, som netop er blevet fremlagt.

»Det er to ting, der stikker markant ud i dette regnskab. Vi har i den grad tiltrukket flere kunder til vores tog. Og vi servicerer samtidig danskerne med tog, der kører med rekordhøj præcision,« forklarer DSB s administrerende direktør Søren Eriksen.

Imponeret direktør
I alt satte cirka 146 millioner kunder sig til rette i et DSB-tog i årets første ni måneder. En stigning på fire procent i forhold til den samme periode i 2009.

»Tallene viser, at DSB s medarbejdere gør en fantastisk flot indsats, og vi glæder os selvfølgelig over, at markant flere danskere er blevet fortrolige med, at toget er et konkurrencedygtigt, økonomisk og klimavenligt alternativt til bilen,« siger Søren Eriksen.

»En kundevækst på fire procent er rigtig flot. Og ud af de cirka 4,4 millioner flere kunder, vi har fået, er cirka tre millioner S-togskunder. Det er imponerende og bekræfter, at S-tog fortsætter en meget positiv udvikling,«

Den vigtigste årsag
Årsagen til den markante kundevækst skal ifølge Søren Eriksen findes flere steder: Blandt andet er skinnekvaliteten og dermed rejseoplevelsen blevet bedre i hele landet, DSB er blevet gode til at markedsføre togets bæredygtige kvaliteter og udvikle nye produkttyper. Samtidig har befolkningen i krisetider en tendens til at fravælge dyre produkter som biler og i stedet søge mod billigere transportalternativer.

»Men den væsentligste årsag er, at vi ganske enkelt leverer et bedre og bedre produkt,« siger han og henviser til, at DSB har kørt med rekordhøj præcision i 3. kvartal, hvor antallet af forsinkelser er faldet med 40 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

»Det vigtigste for vores virksomhed er at køre med en høj præcision. Fordi vi ved, at det forhold betyder mest for vores kunder. Rettidigheden er alfa og omega for DSB. Hvis ikke vores grundprodukt er i orden, så er al markedsføring, kommunikation og prissætning i et eller andet omfang relativt ligegyldig. At markedsføre et uattraktivt produkt er ikke særligt nemt,« forklarer Søren Eriksen.

Omkostninger under pres
»Økonomien og konjunkturerne er stille og roligt ved at vende, og selvfølgelig vil vi komme til at se, at flere køber bil i den nærmeste fremtid. Vi vil komme til at mærke en forstærket konkurrence og skal være parate til at vise, at vi har et godt produkt, der kan stå i mod den,« siger han og fortsætter:

»Trængslen på vejene bliver jo ikke mindre af, at der kommer flere biler derud. Og hvis vi fortsat leverer et godt produkt, har toget den indbyggede fordel, at man som rejsende kan udnytte tiden bedre og mere effektivt. Den konkurrenceparameter bliver vigtigere over tid, i takt med at vores hverdag bliver mere presset.«

Men de mange kundetiltag koster, og det betyder, at DSB s omkostninger er under pres:
»Det er ikke gratis at levere et godt produkt til vores kunder. Det har vi hele tiden godt vidst. I 2005-2006 leverede vi nogle flotte økonomiske resultater, men vi havde en tilbagegang i antallet af kunder, vores kunder var stærkt utilfredse med os, og omdømmet var rigtig dårligt. Den tendens har vi vendt, og det har kostet,« siger Søren Eriksen.

Læs DSB kvartalsrapport for 2010 her :
http://www.dsb.dk/Om-DSB/Virksomheden/Rapporter-og-regnskab/Regnskab/

For yderligere information kontakt:
DSB Kommunikation og Presse 24 68 00 00

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *