Atkins vinder sin hidtil største broopgave øst for Storebælt

Atkins har efter en udbudsrunde vundet opgaven med forundersøgelse og projektering af syv nye broer, udvidelse af ni eksisterende broer samt omisolering af tre broer i forbindelse med udvidelse af Køge Bugt motorvejen mellem Greve Syd og Solrød Syd fra seks til otte spor.

Stor koordineringsopgave venter, idet der skal køre trafik samtidig med udbygningen af den otte kilometer lange motorvejsstrækning.

På hverdage passerer mere end 100.000 køretøjer i døgnet på strækningen. Den omfattende trafik skal fortsætte sideløbende med udvidelsen. Det betyder, at Atkins skal arbejde tæt sammen med Vejdirektoratet, der er bygherre, og de øvrige tilknyttede rådgivere, der blandt andet projekterer selve motorvejens udvidelse, så arbejdet kan foregå med færrest mulige gener for trafikken.

Projekteringen af motorvejsbroerne går i gang nu.

Det første broarbejde, som skal gennemføres, bliver to broer over Karlstrup mose, som ligger ved siden af den nuværende motorvej. Broerne skal funderes på pæle af hensyn til naturbeskyttelse og mosens bløde undergrund. Broerne kan etableres uden gener for den nuværende motorvejstrafik og skal fungere som afkørselsramper og under anlægsarbejdet tillige som midlertidig vej.

For at gøre plads til en ekstra vejbane i hver retning skal 9 eksisterende broer udvides, ligesom der skal opføres 7 nye broer. Flere af de nye broer erstatter eksisterende broer på strækningen, der ikke er tilstrækkeligt lange for den fremtidige udvidelse.

Det er første gang, at Atkins Danmark vinder så stort et udbud øst for Storebælt.

Det er en stor opgave, fordi der er mange broer, og fordi det kræver rigtigt meget koordinering og logistikoptimering af hensyn til trafikafviklingen. Men byggeteknisk set er opgaven ikke specielt kompliceret, forklarer markedsdirektør Martin Svenning Nielsen fra Atkins.

Martin Svenning Nielsen og hans afdeling, som består af brospecialister fra det tidligere Gimsing & Madsen, der sidste år blev købt af Atkins og fortsat har kontor i Horsens, har blandt andet rådgivet ved en række motorvejsbyggerier i Jylland og var bygherrerådgiver i forbindelse med opførelsen af Danmarks længste og højeste dalbro over Funder Ådal ved Silkeborg.

Atkins nye afdeling i Horsens gennemfører projektet i samarbejde med medarbejdere på Atkins Danmarks hovedkontor i Ørestaden samt specialister fra udenlandske Atkins kontorer.

Atkins er en af verdens største multidisciplinære rådgivningsvirksomheder. I Atkins Danmark ligger hovedkompetencerne inden for områderne jernbaner, projekt- og byggeledelse, broer & konstruktioner, olie & gas, miljø, klima, GIS og arkitektur.

Læs mere her

Read More

Danmarkshistoriens største udbud af buskørsel sænker priserne

Det største udbud af buskørsel i Danmarks historie sænker prisen per køreplantime med fire procent

Det største udbud af buskørsel i Danmarks historie er netop afgjort. Udbuddet, som kommer fra Trafikselskabet Movia, omfatter ca. en fjerdedel af den kollektive bustrafik i Østdanmark og medfører markante ændringer, hvor mange buslinjer overgår til et nyt busselskab. Udbuddet har været præget af stor konkurrence, og det afspejler sig i priserne. Samlet set er prisen per køreplantime, dvs. den gennemsnitlige pris for at have en bus på gaden i en time, nemlig faldet med fire procent i forhold til priserne i det udbud Movia afgjorde sidste år. Det svarer til en besparelse på 30 kr. per køreplantime.
Vi er meget tilfredse med udfaldet af det her udbud. Det har været vigtigt for os at lave et udbud, der gav mest mulig konkurrence og at udbyde kørslen på en måde, hvor både store og små busselskaber havde mulighed for at byde. Det er lykkedes rigtig godt. Der har været lige så mange bydere, som vi håbede på og det afspejler sig i prisen, siger Movias kontraktchef Søren Englund.
Derudover er prisen et udtryk for, at vi har været gode til at sammensætte et udbud, hvor busselskaberne har mulighed for at udnytte busserne effektivt, ved at hver bus er ude at køre det meste af tiden, siger han.

Flere kunder udløser flere penge
Når busselskaberne byder ind med kørsel, skal de angive hvor høj en kvalitet, de mener at kunne levere, herunder hvor stor en kundetilfredshed, de mener at kunne få. Og aldrig før har selskaberne budt ind med så høje kvalitetsmål som denne gang.
Det viser, at busselskaberne har et øget fokus på kunderne, og det er positivt, siger Søren Englund.
På de kontrakter, der omfatter centrale linjer med et stort kundepotentiale, er kontrakterne denne gang udformet, så busselskaberne ikke er garanteret en lige så høj betaling som tidligere. Til gengæld har de mulighed for at øge indtjeningen, hvis antallet af passagerer stiger.
Vi har positive forventninger til kontrakter, hvor busselskabernes økonomiske incitament til at gøre det godt øges. Derfor regner vi med, at de vil bidrage positivt til passagerudviklingen og tilfredsheden blandt passagererne, siger Søren Englund.

To nye selskaber bydes velkommen
Med det nye udbud bydes to nye mindre busselskaber velkommen. Det drejer sig om Anchersens Rute ApS, der har vundet kørslen på syv af Movias linjer i København og omegn. Anchersen Rute ApS udfører i dag kørsel med servicebusser, men er ny aktør ift. den almindelige buskørsel.
Det andet nye busselskab er Handicap Befordring A/S, som har vundet kørslen på 13 linjer fortrinsvis i Køge og i Høje Taastrup. Handicap Befordring A/S udfører i dag kørsel for Movia Flextrafik, men er ligeledes ny aktør ift. almindelig buskørsel.
Vi er glade for at kunne byde velkommen til to nye selskaber. Vi tror på, at det både er godt for konkurrencen og for innovationen i branchen, at der kommer nye aktører til, siger Søren Englund.
Udbuddet omfatter 1,2 mio. køreplantimer, 59 buslinjer og 337 busser.
På grund af udbuddets størrelse træder kontrakterne i kraft på tre forskellige tidspunkter den 23. oktober 2011, den 11. december 2011 og den 1. april 2012.

Faktaboks – hvem vandt kørslen
Movias linjer i København, Frederiksberg og i Københavns omegn 2A, 82N, 6A, 83N, 150S, 173E, 20E, 95N, 350S, 81N, 18, 40, 26, 85N, 68, 147, 156, 157, 158 og 159 skal fortsat køres af Arriva Skandinavien A/S. Herudover overtager Arriva Skandinavien A/S Movias linjer i København og i Københavns omegn 1A, 200S, 130, 134, 135 og 161, som i dag køres af City-Trafik A/S.
Movias linjer i København og i Københavns omegn 500S, 153E, 154E og 160 skal fortsat køres af City-Trafik A/S. Herudover overtager City-Trafik A/S Movias linje 13 i København og i Københavns omegn, som i dag køres af Arriva Skandinavien A/S, men afgiver som nævnt ovenfor linjerne 1A, 200S, 130, 134, 135 og 161 til Arriva Skandinavien A/S.

Læs mere her

Read More

Banedanmark indgår kontrakt om broer for 134 mio. kr. med dansk konsortium

Anlæg af i alt 12 broer og faunapassager i forbindelse med Den nye bane København-Ringsted over Køge er gået til et konsortium bestående af Aarsleff, Aarsleff Rail og Rambøll.

Det bliver et konsortium bestående af Aarsleff A/S, Aarsleff Rail A/S og Rambøll, der skal stå for anlægget af i alt 12 jernbanebroer, vejbroer og faunapassager på en 5 km lang strækning mellem Køge Bugt motorvejens Ishøj-udfletning og Greve Centervej. Det blev afgjort onsdag den 16. januar 2013, da kontrakten til knap 134 mio. kroner blev skrevet under i Banedanmarks projektkontor i Brøndby.

Ny konstruktionsteknik
Kontrakten er en design-and-build kontrakt. Det betyder, at det er entreprenørens opgave både at designe og bygge broerne og faunapassagen. På den måde kan entreprenørerne byde ind med nye, kreative løsninger. Det vindende konsortium har f.eks. foreslået en måde at etablere støttemurene på, som aldrig tidligere har været brugt i Danmark. Den nye metode kan spare både tid og penge, fordi der anvendes præfabrikerede elementer i stedet for at støbe på stedet. Teknikken er velkendt i blandt andet Frankrig, Spanien og Japan, hvor den har været brugt til anlæg af højhastighedsbaner.

Anlægsarbejdet går i gang om et år
Projekteringen af de nye konstruktioner går i gang nu og vil vare et år. Anlæg af de nye broer og faunapassagen er planlagt til at begynde i januar 2014 og skal være færdig i september 2015. Banedanmark forsøger så vidt muligt at mindske generne for både naboer og trafik i anlægsfasen og vil løbende informere om anlægsarbejdet, blandt andet via breve og projektets hjemmeside.

Fremtidens jernbane og Timemodellen
På den nye jernbane vil der i fremtiden kunne køre højhastighedstog, og anlæg af banen er første etape af realiseringen af Timemodellen, hvor togpassagerer skal kunne rejse fra København til Odense på en time, videre til Aarhus på en time og derfra til Aalborg på endnu en time.

For yderligere information kontakt Banedanmarks pressevagt på telefon 8234 1313.

Læs mere her

Read More

Nordjysk Firma Hjælper New Zealand Med At Måle Trafik

BLIP Systems har i samarbejde med et af de største ingeniørfirmaer i Asien, Beca Infrastucture, assisteret det New Zealandske Vejdirektorat; NZ Transport Agency med at måle rejsetider på et nyt motortrafikvejsprojekt.

NZ Transport agency er i øjeblikket i fuld gang med at forbedre vejnettet på New Zealand og vil i den forbindelse gerne måle, hvad borgerne kan spare af tid ved at benytte de nye vejstrækninger. Til dette formål benytter de små Bluetooth sensorer, som placeres på strategiske steder.

BlipTrack , som løsningen hedder, registrerer alle biler med en tændt bluetooth-enhed i fx mobiltelefoner og navigationsanlæg og kan på den måde udregne, hvor lang tid det tager at komme fra A til B. Bilisterne behøver dog ikke frygte, at deres færden registreres, Bluetooth-signalerne kan nemlig ikke bruges til at identificere ejerne.

Richard Young fra NZ transport Agency bekræfter, at der har været rejsetidsbesparelser på den nye Te Rapa sektion af Waikato motortrafikvejen, som åbnede for trafik d. 3. december 2012.

Vi er yderst tilfredse med det endelige resultat. Den nye vej leverer reelle tidsbesparelser for alle bilister. Totalt har den nye sektion skåret omkring syv minutter af pendlernes rejse hver dag. Dette er en betydelig tidsbesparelse og også en besparelse på brændstofudgifterne , fortæller Richard Young.

Projektet er et af syv sektioner i Waikato Expressway. Hele 102 km motortrafikvej forventes at kunne reducere rejsetiden mellem Auckland og Tirau med ca. 35 minutter.

BlipTrack er i Danmark installeret i Århus, Randers, Aalborg, Viborg, Frederiksberg, Køge og Ribe samt 20 internationale lufthavne herunder København, Amsterdam, Dubai & Toronto.

For yderligere information kontakt:

Preben Andersen
Salgsdirektør
Tlf.: +45 51507572

Om BLIP Systems / BlipTrack :
BLIP Systems arbejder med teknologi, der kortlægger menneskers bevægelser.
BlipTrack løsningen følger menneskers færden i real-time ved hjælp af Bluetooth- og Wi-Fi sporing og anvendes til målinger i trafikken og er desuden verdens førende løsning til at registrere passageres bevægelse i lufthavne.

BlipTrack opsamler anonymt, via sensorer, Bluetooth & WI-Fi data fra bl.a. mobiltelefoner og navigationsanlæg og kan ud fra disse oplysninger kalkulere nyttige informationer som kødannelser og rejse- & ventetider.

Læs mere her

Danske lyskryds optimeres med ny og billig teknologi.

BLIP Systems A/S har i samarbejde med COWI A/S sat fokus på at få mest muligt ud af Danmarks belastede lyskryds. I følge en ny analyse fra Vejdirektoratet er ca. hver femte af landets 2800 signalanlæg befæstet med tekniske fejl, er indstillet forkert og dermed ude af takt med de aktuelle trafikmønstre. Dette koster hvert år samfundet milliarder af kroner i tabt arbejdstid samt et forhøjet brændstofforbrug og CO2 udledning som følge af ujævn kørsel med mange nedbremsninger og accelerationer.

Dette har BLIP Systems og COWI tænkt sig at gøre noget ved! Løsningen hedder COWI City Sense , et innovativt system, der via Bluetooth-sensorer anonymt indsamler trafikdata fra forbipasserende trafikanters bluetooth-enheder, og skaber grundlaget for at justere og optimere lyskryds så omkostningslavt og effektivt som muligt.

Ved denne konstante dataindsamling skabes et dækkende billede af, hvorledes trafikken i et lyskryds afvikles over en længere periode. Særlige udfordringer i trafikafviklingen udpeges og indgår i arbejdet med at forbedre fremkommeligheden og i samme ombæring mindske CO2-udledningen. Samtidig er det let at evaluere på de gennemførte tiltag, ligesom fremtidige ændringer i trafikken hurtigt kan imødekommes.

Systemet er uafhængigt af vejr og lysforhold, kræver minimalt vedligehold og kan installeres uden at genere trafikken – og de indsamlede data er fuldstændigt anonyme uden mulighed for at spore de personer, der medvirker til at forbedre trafikforholdene ved blot at færdes på vejene.

I dag er der installeret Bluetooth-sensorer i byerne Aarhus, Randers, Aalborg, Køge, Ribe og København, og de spiller en afgørende rolle i at skabe værdi i de projekter, som er afhængige af de indsamlede trafikdata.

For yderligere information kontakt venligst:

Preben Andersen
Sales Director
Frederiksborgvej 17
4000 Roskilde
Tlf.: +45 51507572
E-mail: Preben.andersen@blipsystems.com
www.blipsystems.com

Jonas Olesen
Chief Specialist
Visionsvej 53
9000 Aalborg
Tlf.: +4521798862
E-mail: jool@cowi.dk
www.cowi.dk

Læs mere her

Grontmij satser stærkt på transport og infrastruktur

Der skal investeres stort i infrastruktur inden for transport i Danmark og resten af Europe. Det sker bl.a. med etablering af nye jernbaner, letbaner, veje og havnebyggerier. Derfor satser Grontmij stærkt med Jørgen Thomsen som ny direktør for forretningsområdet Transportation & Mobility.

Jørgen Thomsen tiltrådte stillingen som Business Line Director for Transportation & Mobility den 1. september. Han skal stå i spidsen for en række højtprofilerede opgaver som fx forberedelserne til Femern Bælt, Nordhavnstunnelen, jernbanen mellem København og Ringsted, udbygningen af Hanstholm og Køge Havne, udvidelsen af Holbækmotorvejen og anlæggelse af den nye Motorring 4 i Købehavn.

Udviklingen i Europa går mod stadig større investeringer i mobilitet. Her skal Grontmij være med til at skabe bæredygtige og effektive transportløsninger. Med sin baggrund i Banedanmark bidrager Jørgen Thomsen med stor viden om kollektiv transport. Og hans baggrund i A.P. Møller Mærsk giver ham en stærk kommerciel profil. Sammen med den ekspertise, som Grontmij har fra både nationale og internationale projekter, er jeg overbevist om, at Transportation & Mobility kommer til at bidrage til den rivende udvikling inden for transport, som er godt i gang over hele Europa, siger Søren Larsen, adm. direktør for Grontmij i Danmark.

Jørgen Thomsen kommer fra en stilling som direktør for Construction & Renewal i Banedanmark, hvor han har været ansat i tre år. Han har desuden en fortid som Global Head of SAP & Process Excellence i Maersk Logistic. Han har været ansat i forskellige ledende stillinger i A.P. Møller Mærsk siden 1992.

Læs mere her

Halvårsregnskab fra DSB

DSB har i 1. halvår 2012 oplevet kundevækst og bedre økonomi primært som resultat af en forbedret rettidighed. Og det er netop tog til tiden og en styrket økonomi, der er vores absolutte fokus – og nødvendigt for at genvinde tilliden til DSB , siger administrerende direktør Jesper Lok.

Omkostninger og resultat påvirket af fratrædelser
DSB s resultat før skat udgjorde i 1. halvår 2012 et underskud på 125 mio. kr. sammenlignet med et underskud på 69 mio. kr. i 2011. Resultatet før skat for 2. kvartal var isoleret set et underskud på 32 mio. kr. i forhold til et underskud på 50 mio. kr. året før.

Resultatet er markant påvirket af de igangværende effektiviseringsbestræbelser. Således er der alene til fratrædelsesomkostninger indeholdt 183 mio. kr. Herudover er resultatet påvirket af højere afskrivninger og finansielle omkostninger, samt øgede pensionsomkostninger til udlånte tjenestemænd (40 mio. kr.).

Korrigeret for poster, der mere har karakter af engangsforhold, udgjorde resultatet i 1. halvår 2012 et overskud på 38 mio. kr.

Effektiviseringsprogrammet Sundt DSB og forbedret rettidighed er med andre ord begyndt at vise resultater.

Rettidighed er afgørende

Fokus på at reducere forsinkelser forbedrede rettidigheden i 1. halvår 2012 med over fire procentpoint til 94,9 procent i fjern- og regionaltrafikken og med halvanden procentpoint i S-togstrafikken, hvor rettidigheden i 1. halvår var 96,6 procent. Den positive udvikling har blandt andet baggrund i en robust køreplan, fokuseret indsats i lokale præcisionsgrupper og færre materielfejl.

Passagertallet steg med 4 procent til 89,6 mio. rejsende, ligesom kundetilfredsheden i fjern- og regionaltrafikken steg til 7,0 i 1. halvår 2012, hvilket er en forbedring i forhold til 1. halvår sidste år og 1. kvartal i år. Kundetilfredsheden for S-tog er fortsat 7,3. Omdømmetallene steg svagt i forhold til 1. kvartal 2012, men der er ingen tvivl om, at det vil tage tid at genvinde tilliden til DSB. Vi arbejder på det.

IC4 og Rejsekortet
DSB søgte om tilladelse til at genindsætte IC4-tog umiddelbart efter, at Danmarks Tekniske Universitet (DTU) den 20. juni offentliggjorde rapporten om togenes bremsesystem. Trafikstyrelsen gav den 2. juli tilladelse til, at IC4-togene igen kunne køre med passagerer. Togene indsættes gradvist som regionaltog på strækningerne mellem Aarhus H og Esbjerg, Aarhus H og Aalborg og som lyntog mellem Aarhus H og København. Statsrevisorerne udtalte den 20. juni 2012 på baggrund af en beretning fra Rigsrevisionen kritik af, at IC4- og IC2 togene endnu ikke har givet forbedringer af fjern- og regionaltogstrafikken. DSB anerkender hovedkonklusionerne i denne kritik, og at DSB tilbage i 2009 påtog sig en opgave, der har vist sig at være større end antaget.

Rejsekortet åbnedes pr. 1. juli for landsdækkende rejser og vinder stigende accept. Visionen for Rejsekortet har fra start været at skabe sammenhængende kollektiv trafik og gøre det nemmere at rejse. Kortet vil også gradvist udvides til at omfatte periodekort og andre rabatterede produkter. I den mellemliggende tid vil det desværre være muligt at finde priseksempler, der kan virke ulogiske.

Øgede omkostninger til udbredelse af Rejsekortet, grounding af IC4 samt forsinket levering af IC4-togsættene påvirker resultatet i 1. halvår negativt.

DSB Øresund
I 1. halvår 2012 havde DSB Øresund 11,7 mio. kunder, hvilket var en smule mindre end samme periode i 2011. Sporarbejde syd for København H og forberedende arbejder af den nye bane til Køge og Ringsted betød hen over sommeren ændret køreplan med 20 min. drift mellem Helsingør og Malmö C. DSB Øresund forsøgte at imødekomme kundernes berettigede kritik af rettigheden ved at ændre køreplan og havde i 1. halvår 2012 en operatørrettidighed på 98,4 procent.

Udland
DSB Väst trafikken i og omkring Göteborg blev den 1. maj 2012 overdraget til SJ. I 1. halvår 2012 er der anvendt 230 mio. kr. af hensættelsen på 303 mio. kr. vedrørende DSB Väst, som blev indregnet i årsregnskabet for 2011. Efterfølgende er der tilbageført 60 mio. kr. Hensættelsen udgjorde herefter 13 mio. kr. pr. 30. juni 2012. Den endelige opgørelse afventer endelig afhændelse af selskabet.

I 1. halvår 2012 er der hensat 10 mio. kr. til tab vedrørende DSB Småland og DSB Uppland, der begge fortsat har utilfredsstillende resultater. DSB arbejder på at finde en løsning på den økonomiske situation i disse to svenske operationer.

I Tyskland udgjorde indtægter fra trafikkontrakter 103 mio. kr. i 1. halvår 2012. Resultat før af- og ned-skrivninger udgjorde 4 mio. kr., mens resultat af primær drift udgjorde 1 mio. kr.

Organisationsændringer
DSB arbejder målrettet med at forbedre rettidigheden og selskabets økonomi og dermed sikre en robust rygrad i den kollektive trafik.

Pr. 1. juli har vi foretaget ændringer i ledelsen og organisationsstrukturen. Ændringerne søger at skabe mere enkle og fokuserede arbejdsgange, hvilket er en forudsætning for et konkurrencedygtigt DSB. Vi håber, at det – sammen med vores fokus på kerneproduktet også vil gøre det nemmere for vores kunder at rejse med DSB.

Læs mere her

Brunswick Boat Group vælger Sea-Fire

På grund af gensidigt ønske om at levere de bedst mulige produkter til marinebranchen, har Brunswick Boat Group og Sea-Fire underskrevet en tre årig eksklusiv leveringsaftale.
Sea-Fire´s unikke maritime brandbekæmpelsessystemer, der i Danmark distribueres af ScanMarine DK, vil fremover benyttes i Brunswick´s omfattende serie af fritidsbåde.

Ernie Ellis, præsident for Sea-Fire udtaler: “Vi er stolte af at samarbejde med Brunwick,” og tilføjer “Vores aftale viser, hvordan denne markeds ledende producent tror på vores innovative og miljøvenlige brandsluknings systemer samt kundeservice.”

BRUNSWICK´s mærker omfatter Bayliner, Boston Whaler, Cabo Yachts, Crestliner, Cypress Cay, Harris FloteBote, Hatteras, Lowe, Lund, Meridian, Princecraft, Quicksilver, Rayglass, Sea Ray, Trophy og Uttern og Valiant både og repræsenteres i Danmark delvist af Jørgensen & Dahl A/S i Køge.

“Vi er tilfredse med vores mangeårige samarbejde med Sea-Fire,” fortæller Tim Wild, Vice President i Supply Chain for Brunswick Boat Group. “Brunswicks mærker fortsætter med at introducere nye og innovative modeller, og vi sætter pris på Sea-Fire´s innovative input vedrørende brandbekæmpelsessystemer til vores fartøjer.”

Peter Visby fra ScanMarine DK tilføjer: Sea-Fire er en af verdens førende inden for maritim brandsluknings teknologi til den rekreative og kommercielle maritime industri og offshore faciliteter. Sea-Fire er fremstillet i USA og Storbritannien, og er godkendt af alle større klassificerings bureauer i verden og vi hos ScanMarine DK rigtigt glade for det fortsatte samarbejde .

Sea-Fire Marine, USA, www.sea-fire.com
Sea-Fire Europe Ltd, +44 (0) 2392 679 666, www.sea-fire.co.uk.
Sea-Fire i Danmark: ScanMarine DK, +45 8194 9820, www.scanmarine.dk
Brunswick repræsentant i Danmark: Jørgensen & Dahl A/S, Køge, www.mercurymarine.dk

Læs mere her

Slutforhandlinger med Alstom om fremtidens sikkerhedssystemer i fjerntog

Banedanmark har i dag valgt at gå i slutforhandlinger med Alstom om den del, der omhandler indkøb af fremtidens sikkerhedssystemer om bord på togene. Systemerne, som kommer til at afløse såvel de ydre signaler langs sporet som dagens ATC-togkontrolsystemer, er en del af de digitale anlæg, som udgør omdrejningspunktet for sikkerheden på og styringen af fremtidens jernbaner.

Systemerne viser signaler på en skærm i førerrummet for lokomotivføreren – samtidig med at systemet fortsat vil stoppe toget ved signalforbikørsler. I alt bliver der over de kommende år installeret nye systemer i omkring 800 tog.

Kompetente og skarpe bud
Som det var tilfældet med udbuddene for både S-banen og fjernbanen fik vi særdeles kompetente og skarpe bud fra alle prækvalificerede selskaber. Jeg vil gerne takke og kvittere for, at branchen har gjort et stort, godt og seriøst arbejde, siger direktør for Signalprogrammet, Morten Søndergaard, Banedanmark, og fortsætter:

Vi har set på hvilket produkt fra hver af de bydende leverandører, der bedst opfylder vore krav, og samtidig har vi lagt vægt på evnen til at gennemføre projekter i denne størrelsesorden. Alstom er førende inden for ombordudrustning på det europæiske marked, hvor ca. 1.600 tog i dag har eller er ved at få installeret den type udstyr, som skal installeres i alle tog, der kører i Danmark frem til 2021, hvor ERMTS-systemet vil styre hele det danske fjernbanenet.

Færre forsinkelser for passagererne
Det nye system kommer til at betyde en klar forbedring af rejseoplevelsen for togpassagererne.

Vi ser meget frem til udrulningen af det nye signalsystem, og ikke mindst, at det vil være med til at fjerne op til 80 procent af de mange signalfejl, der generer togtrafikken i dag. For vores kunder betyder det, at de i 2020 vil opleve væsentligt færre forsinkelser, siger vicedirektør og chef for DSB Trafikplanlægning Ove Dahl Kristensen.

Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressevagt på 8234 1313.

Fakta om Banedanmarks signalprogram:
Kontrakten for fremtidens sikkerhedssystemer omfatter alle tog, der regelmæssigt kører på fjernbanen i Danmark. Banedanmark og de enkelte jernbanevirksomheder indgår selvstændige delkontrakter med leverandøren om af leverance til netop deres tog.
Installationen gennemføres så de første tog er klar til – Frederikshavn-Langå og Roskilde-Køge-Næstved i 2017, og så alle strækninger er færdig udrustede i 2021.
Det nye signalsystem til fjernbanen vil følge den fælleseuropæiske signalstandard ERTMS (European Rail Traffic Management System) for togkontrol, der kan fungere over grænserne. Det betyder, at lokomotivet eller togsættet i fremtiden vil kunne køre i andre EU lande med det samme sæt udstyr.
Det samlet budget for de nye signaler til såvel fjern- som S-banen, inkl. ombordudstyr i alle tog er 18 mia. kr.

Læs mere her

Kontrakter om fremtidens jernbanesignaler på plads

Banedanmark har i dag underskrevet kontrakter med Thales-BBR og Alstom om at levere fremtidens signaler til hele det statslige fjernbane-net i henholdsvis Vest- og Østdanmark til en samlet pris af 5,8 mia. kr. Banedanmark bliver det første land i verden, der får et samlet nationalt signalsystem efter den fælles europæiske ERTMS standard.

Det bliver det fransk-britiske konsortium Thales-BBR (Thales Group og Balfour Beatty Rail), der skal stå for at levere nye signaler i Jylland, mens franske Alstom leverer signalerne til Sjælland, Fyn og Lolland-Falster. Ydermere har begge selskaber med aftalerne forpligtet sig til at træde ind og overtage opgaven for den anden part, hvis en af leverandørerne mod forventning ikke kan løse opgaven.

Banedanmarks valg af leverandører af signaler på fjernbanen markerer et vigtigt skridt i retning af en moderne jernbane i Danmark. Udskiftningen af de forældede signaler vil medføre færre forsinkede tog, en højere hastighed og en kortere rejsetid for passagererne. Samtidig baner det
vejen for en elektrificering af jernbanen, der har høj prioritet de kommende år,” siger transportminister Henrik Dam Kristensen.

Erfarne vindere
Vi er glade for at indgå aftaler med to så kompetente samarbejdspartnere. Thales-BBR og Alstom står bag adskillige ERTMS-systemer, der allerede er i drift rundt om i Europa, og vi ser meget frem til samarbejdet, siger adm. direktør i Banedanmark, Jesper Hansen.

Han understreger, at det netop har været vigtigt for Banedanmark at vælge leverandører med modne løsninger og med erfaringer fra at udrulle løsninger, der allerede fungerer i daglig drift. Samtidig har prisen naturligvis også haft stor betydning.

Vi har lagt stor vægt på at få de samlede set økonomisk mest fordelagtige bud – eller med andre ord den bedst mulige løsning til den rette pris. Det er klart, vi har et ansvar for at bruge skatteborgernes penge med stor omtanke, siger Jesper Hansen.

De rigtige løsninger
Jesper Hansen er meget tilfreds med, at det lykkedes at få seks prækvalificerede bydere og dermed en god konkurrence om de to kontrakter til nye signaler på den danske fjernbane.

Vi har undervejs haft mange møder og en usædvanlig tæt dialog med alle de selskaber, der bød på opgaven. Sammen med dem har vi justeret på vores specifikke krav, så selskaberne har kunnet levere den afprøvede løsning, der bedst opfyldte vores krav, også i forhold til udrulningen af de nye signaler. De løsninger, vi i dag har skrevet under på, er ikke kun teknisk rigtige, de vil også i udrulningsperioden betyde færrest mulige gener for passagerne, siger Banedanmarks administrerende direktør.

Færre forsinkelser for passagererne
De nye signaler til fjernbanen forventes at betyde en klar forbedring af rejseoplevelsen for togpassagererne.

I forhold til i dag, vil ERTMS-systemet fjerne omkring fire ud af fem
forsinkelser, der skyldes signalfejl. Det svarer til, at passagererne på fjernbanen i 2022 samlet set sparer ca. 790.000 timers forsinkelser i forhold til i dag.

Tidligere på året vandt Siemens opgaven med nye signaler til hele S-banen. Og Banedanmark er netop gået i slutforhandlinger med Alstom om at levere det udstyr, der skal monteres i fjerntogene for at kunne tale med det nye sikkerhedssystem.

Yderligere oplysninger via Banedanmarks pressevagt på 8234 1313

Fakta Banedanmarks signalprogram:
– Signalprogrammet vil frem til 2021 udskifte de forældende danske signaler på både S- og fjernbanen.
– ERMTS (European Rail Traffic Management System) er betegnelsen for EU-standarden for togkontrol, der kan fungere over grænserne.
– De to kontrakter omfatter alle faste signalanlæg på fjernbanen. De første strækninger – Frederikshavn-Langå samt Roskilde- Næstved over Køge – forventes klar med nye signaler i 2017, mens alle øvrige strækninger vil stå færdig i 2021.
– For S-banen forventes alle nye signaler etableret med udgangen af 2018.
– Det samlet budget for nye signaler til såvel fjern- som S-banen samt nye sikkerhedssystemer i alle tog er 18 mia. kr.

Læs mere her